مبانی کار افرینی دکتر غلامحسین حسینی نیا1-29
نوشته شده توسط : محمد رضا ثمری

گزارشنمایشگاهنقشآفرینیزناندرتوسعهپایدارباتاکیدبراقتصادمقاومتی

بنفشه ناجی 6601920121

مقدمه

با توجه به نیاز و تاکید سالهای اخیر بر اقتصاد مقاومتی (و با توجه به تاکید استاد حسینی نیا بر روی یافتن راه حلی برای کمک به قوت گرفتن و اجرایی شدن این دیدگاه) و با نقشی که این اقتصاد می تواند بر روی برون رفت کشور از تنگناهای موجود ایفا کند؛ و با پیوند تنگاتنگی که رشته تحصیلی ما یعنی کارآفرینی با اقتصاد مقاومتی دارد؛ بر اساس تمرین درس مبانی کارآفرینی، به دنبال همایش، نمایشگاه یا سمیناری در این خصوص بودم که با این نمایشگاه مواجه شدم که از چهار جنبه جالب توجه بود:

1-    کارآفرینی

2-     تاکید بر اقتصاد مقاومتی

3-     وجود زنان در این عرصه

4-    همراه بودن نمایشگاه با همایش و حضور شرکت کنندگان از کشورهای دیگر چون اردن، آفریقای جنوبی و ...

به همین خاطر فرصت را غنیمت دانسته و در روز اول و دوم این نمایشگاه شرکت نمودم.

 

گزارش نمایشگاه:

این نمایشگاه از روز 30 فروردین تا 2 اردیبهشت 93 و همزمان با روز زن (میلاد حضرت فاطمه (س)) به مدت 4 روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی در سالنهای میلاد و خلیج فارس و سالن 40 (که بیشتر غرفه نهادها و ارگان های دولتی بود)، برگزار گردید. نقشه نمایشگاه و پوستر مربوط به نمایشگاه در زیر آورده شده است.

20140614_104851.jpg         81125607-5629570.jpg

 

جدول زمانبندی روزها به صورت زیر بود

جدول برنامه زمانبندی (30 فروردین- 2 اردیبهشت)- محل دائمی نمایشگاههای بین المللی،
سالن میلاد و خلیج فارس

تاریخ

برنامه

30/1/93

روز اول: افتتاح نمایشگاه و تقدیر از کارکنان زن وزارت صنعت با حضور مقام عالی وزارت

31/1/93

روز دوم: ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)

1/2/93

روز سوم: گفت گوی ملی زنان برای توسعه پایدار و تشکیل دبیرخانه دائمی آن با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

2/2/93

روز چهارم: همبستگی زنان جهان برای توسعه و صلح جهانی با حضور مقام محترم وزیر
امور خارجه

در حواشی این نمایشگاه مراسم بسیار زیادی برگزار گردید. جالب توجه اینکه روز 29/1/93 یک افتتاحیه نمایشی در سالن خلیج فارس با حضور معاون توسعهمدیریتومنابعانسانی و  مشاوروزیروزارتصنعت،معدنوتجارت،وجمعیاز مدیراناینوزارتخانه و خانم جلودارزاده برگزار شد و بعد در روز 30/1/93 افتتاحیه اصلی با حضور معاوناولرئیسجمهورآقایدکتراسحاقجهانگیریوهمچنینوزیرمحترمصنعتومعدن آقایدکترمحمدرضانعمتزادهبرگزار گردید .در روز 31/1/93 هم به مناسبت روز زن، مراسم بزرگداشت روز زن به دعوت امور بانوان اتاق بازرگانی تهران برگزار گردید. روز سوم و چهارم هم همایشهایی در حاشیه نمایشگاه برگزار گردید. مثلا دهمين همايش (بين المللي)کارآفريني زنان با موضوع صنايع دستي و ... و در روز آخر هم نشست گفتمان ملی جهت بیان و بررسی مشکلات مشاغل بانوان کارآفرین با حضور مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از زنان صنعتگر و تولیدکننده در سالن مروارید نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.http://dastadast.ir/Uploads/3a5c7db4-e464-4998-9fdc-94edb172975b.jpg       172380_orig.jpg

 

روز اول این نمایشگاه با توجه به مراسم افتتاحیه و طبق روال اکثر نمایشگاه ها که هنوز یکسری از غرفه ها کامل نیست و عدم آگاهی مردم از وجود چنین نمایشگاهی به علت اطلاع رسانی ضعیف، بسیار خلوت بود ولی در روز دوم و با اطلاع رسانی بیشتر و همکاری غرفه دارها در این امر، استقبال بهتری صورت گرفت.

البته تاکید بیشتر این نمایشگاه بر روی صنایع دستی و تبدیل آن به شغل به جای تفریح بود تا بتوان در زمینه صادرات هر چه بهتر آنها برنامه ریزی مفیدی انجام داد.

 حتی برای حمایت بیشتر از صنایع دستی، دهمين همايش (بين المللي)کارآفريني زنان با موضوع صنايع دستي با همکاري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ومشارکت مراکزدانشگاهي و موسسه فرهنگي هنري نماکارنگ(مرکزعلمي کاربردي واحد 6تهران)، اتحاديه ها، اصناف و مجامع مرتبط ديگر در محل اجتماعات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در تاريخ هاي 29 و 30 بهمن ماه، همراه با برپايي نمايشگاه و فروش آثار بانوان هنرمند صاحب کسب وکار برگزار شد.

http://ea.wenet.ir/images/slideshow/h103.jpg     http://ea.wenet.ir/images/sol1.jpg

حدود دويست غرفه دار مختص صنايع دستی از سراسر کشو برای عرضه و فروش شده بود شامل پارچه های سوزن دوزی شده از زاهدان ، محصولات کيف و کفش و زيراندازهای نمدی از شيراز ، محصولات چوبی و بافته ای از گيلان ، انواع کيف و پوشش های صنعتی چرمی از اصفهان ، تزيينات خانگی از بافته های چوبی از گرگان، محصولات چوبی خانگی از تهران و اراک و همدان ، زيراندازهای گليم و گبه و فرش از شيراز و اصفهان و کرمان، پارچه های سنتی از يزد ، ميناکاری از اصفهان، محصولات خانگی سنگی از مشهد و  محصولات  هنری متنوع ديگر از دیگر نقاط ایران.

 

غرفه ها

بسیار جالب بود که زنان فعال در اکثر حوزه‌ها حتی صنایع هم حضور فعال داشتند. از جمله کسب و کارهای موجود صنایع دستی، چاپ، قطعه‌سازی، مواد غذایی، گیاهان دارویی، اختراعات، صنایع فن‌آور و تجارت خودروهای داخلی، محیط زیست (کارآفرین اجتماعی) و ... در آن حضور داشتند. البته به نظر می رسید که یک سری از این کسب و کارها تنها به بانوان تعلق ندارد.

همچنین چندین آموزشگاه ها آزاد سینمایی مانند آموزشگاه خانه صدا ، هزاردستان ، پانیذ و موسسه فرهنگی هنری عرفان کهن  هم وجود داشت که مورد استقبال خوبی واقع شد

 چادرهای عشایر، هلال احمر، خودروهای داخلی و غرفه کانون انسان پاک، زمین پاک در فضای باز هم جلب توجه می کرد و بازدید کنندگان وقت زیادی را برای بازدید از غرفه ها می گذراندند.

http://apf.farhang.gov.ir/Components/General/ShowImage.aspx?imagepath=/ershad_content/media/image/2014/04/161734_orig.jpg&mode=250      آموزشگاه هزاردتان

 

چند موضوع توجه مرا به خود جلب کرد:

·        بازیافت ضایعات بطری نوشابه و تبدیل آن به تسمه بود و چون من مدتها به دنبال استفاده بهینه از بطری نوشابه بودم، بسیار نظرم را جلب نمود. این کار توسط شرکت سیمین آذر پلاست با مدیریت سین‌دخت رشیدی صورت می گرفت. ین تسمه‌ها تا 5 تن مواد را بلند می‌کند و نگه می‌دارد. این تسمه جایگزین تسمه فلزی است و از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر است. تسمه‌ها برای صنعت کاشی‌آلات، سرامیک، آهن‌آلات، الیاف و چوب استفاده می‌شود. اینکار یک بازاریابی اجتماعی هم محسوب می شود چون در آینده منافع بسیار زیادی برای محیط زیست دارد. یک کارآفرین زن نوآور

·        کارخانه‌ گستره صنعتی پارس محصولات دوشادوف اراک که کلیه پرسنل آن را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهد و محصولات شوینده تولید می کند و محیط امن کاری برای خانم ها اینجا کرده است.

·        احیای عروسک‌های مادربزرگ‌های روستایی توسط یک شرکت گردشگری ارائه می شد که از مشتریان عکس می گرفتند و به زنان روستایی به خصوص افراد مسن می دادند و از آنها می خواستند که با وسایل موجود در خانه شان عروسک بسازند همچنین آنها را تشویق می کردند که گردنبند یا هر وسیله کاربردی دیگری بسازند و این کار را بر اساس فرهنگ و سنت و آداب و رسوم و لباس‌های محلی منطقه خودشان انجام دهند.

 

نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با تأکید بر اقتصاد مقاومتی

 

·        کتاب شهربانو؛ کتاب بانک اطلاعاتی مشاغل بانوان که معرف کلیه زنان شاغل استان تهران است عرضه می شد ولی متاسفانه به دلایلی از ذکر مشاغل خانگی امتناع شده بود که البته این دلایل تا حدودی قانع کننده بود ولی باید به دنبال راه حلی برای آن بود. زندگی نامه زنان موفق هم در این کتاب گنجانده شده بود که راه گشای زنان دیگر باشد.

 

نظر غرفه داران:

از چند غرفه داره در خصوص مزایا و معایب این نمایشگاه پرسیدم، نظرات بسیار متنوع بود البته اکثرا بر سر یک سری از کاستی ها و مزایا هم نظر بودند.

مزایایی که ذکر می شد، شامل:

·        فروش بسیاری از محصولات در نمایشگاه

·        اکثر آنها آشنایی و ارتباط با دیگر زنان فعال در کشور در حوزه های مختلف و استفاده از تجربیات آنها را بیان کردند که این موضوع در رشته ما به عنوان گسترش شبکه اجتماعی کارآفرین که یکی از مهمترین ارکان رشد کارآفرینی است، مطرح است.

·        همچنین آشنا شدن با کارآفرینان خارجی حاضر در همایش و درک دیدگاه های آنها و نحوه ارتباط برقرار کردن با آنها برای صادرات کالاهایشان را بیان کردند. چند ارتباط نیز در این راستا شکل گرفته بود.

·        گرفتن ایده های جدید یکی دیگر از مزایایی بود که نامبرده می شد

·        بازاریابی اینترنتی محصولات یک دیگر از نکات جدید برای بعضی از این کارآفرینان بود

·        برندسازی مخصوصا در حوزه صنایع دستی نیازی بود که در این همایش مورد توجه قرار گرفته بود

همچنین وعده دادن تسهیلات و کمک به صادرات کالاها از جانب دستگاه ها و نهادهای دولتی و حمایت از کارآفرینان، چراغ امیدی را دل آنها روشن کرده بود. به طور مثال رییس هیات مدیره کانون زنان بازرگان ایران گفت که تسهیلات کارآفرینی و فعالیت‌های اقتصادی صندوق مهر امام رضا (ع) به زنان کارآفرین اختصاص خواهد یافت.

معایب ذکر شده:

·        عدم اطلاع رسانی وسیع در خصوص این نمایشگاه و عدم اطلاع بسیاری از مردم از فعالیت نمایشگاه و در نتیجه بازدید کننده نه چندان مناسب. برخی از غرفه‌داران می گفتند ما برای اینکه با استقبال و جذب مردم مواجه شویم، از اقوام و آشنایانمان برای حضور دراین نمایشگاه دعوت کردیم و یا در هنگام رفت و آمد در وسایل نقلیه عمومی، اماکن عمومی و اماکن مختلف از شهروندان برای شرکت در نمایشگاه دعوت کردیم.

نظرات بازدیدکنندگان

·        برخی می گفتند که نمایشگاه دارای تنوع و کیفیت مناسب نیست، چیدمان نمایشگاه مناسب نیست و نمی‌توان به راحتی از این نمایشگاه بازدید کرد برخلاف گروه دیگر از بازدیدکنندگان که از نمایشگاه و تنوع محصولات راضی بودند

·        اکثر مردم از غرفه‌هایی که با فروش محصولات خود کمک‌های نقدی را به موسسه‌های خیریه، بیماران سرطانی، معلولان جسمی و نیازمند می دادند، ابراز رضایت می کردند.

·        اکثر مردم از روز زن که با اهدای هدایا و شاخه‌های گل توسط غرفه ها همراه بود، با لذت یاد می کردند.

·        عده ای می گفتند که بازدید از نمایشگاه زمان زیادی لازم دارد و محلی برای استراحت وجود ندارد و امکانات رفاهی ضعیف است

·        در حین گذشت و گذار با گروهی از دانش آموزان رو به رو شدم که با اشتیاق زیاد به سمت غرفه ها می رفتند و سوال می پرسیدند و ... انگار بیشترین استفاده و لذت این نمایشگاه نصیب دانش‌آموزان شده بود با یکی از آنه صحبت کردم می گفتند این نمایشگاه ‌جذاب است و ما اطلاعات خوبی در خصوص صنعت، تجارت، فنی و حرفه‌ای، مشاغل، تولیدهای داخلی و ادارات دولتی گرفتیم.

http://media.ana.ir/Uploaded/Image/1393020110061013263664.jpg     3-dastadast.ir.jpg

دستاوردهای این نمایشگاه

به نظر من وجود چنین نمایشگاه هایی فی النفسه بسیار مفید است و حداقل باعث دلگرمی بانوان برای فعالیت بیشتر و بهتر می شود، مخصوصا که در حال حاضر نقش زنان در جامعه بسیار پررنگ شده،پس توانمندی و حس ارزشمندی هرچه بیشتر آنها می تواند در تربیت نسلی فعال و کوشا بسیار موثر باشد به خصوص زنان کارآفرین که توانایی پرورش کودک خلاق و نوآور را دارند و می توانند فرزندان کارآفرین به جامعه تحویل دهند که چرخ های صنعت کشور را بچرخانند و آینده کشور را تضمین نمایند و مصداق همان اقتصاد مقاومتی باشند. به امید روزهای روشن

 

 

 

           

 

 

172379_orig.jpg




:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: